Visserijschepen uit Alphen aan den Rijn

Alphen aan den Rijn kent een rijke historie van scheepsbouw. Ook veel vissersschepen zijn er gebouwd. De beide werven van de familie Boot  aan de Wilhelminalaan( De Industrie) en op Gouwsluis (de Vooruitgang) hebben vanaf het begin van de vorige eeuw tot ver in de jaren zeventig hun aandeel geleverd.

 

Op deze site treft u een overzicht aan van de gebouwde vissersschepen alsmede de geschiedenis van het betreffende schip voor zover bekend.

Het bouwjaar is als uitgangspunt genomen. De lijst heeft een min of meer chronologische volgorde en loopt van 1900 tot 1975.

Schepen met hetzelfde visserijmerk zijn extra genummerd in oplopende reeks van bouwjaar.

 

Door op een knop in de zij-balk te klikken opent u de pagina met de gegevens van het daarop vermelde schip.

 

Zoekt u op naam, klik dan op de zoekknop in de blauwe balk hierboven en vul vervolgens de naam van het schip in.

Via deze zoekknop kunt u ook andere visserijnummers opzoeken die de schepen in de loop der tijd hebben gekregen. Voorbeeld "Kw 120"

Gebruik altijd de aanhalingstekens bij een visserijnummer om onduidelijke resultaten te vermijden.

 

Graag nodig ik de bezoeker uit, de gegevens waar nodig aan te vullen of te verbeteren.

De knop met het contactformulier hiervoor staat in de blauwe balk bovenin deze pagina.

 

 Maarten Bal

 

 

Natuurlijk mag de motorenfabriek niet ongenoemd blijven. Veel van de in Alphen aan den Rijn gebouwde schepen zijn met deze puike motoren uitgerust. Helaas is ook deze i(I)ndustrie verdwenen.

De enige Nederlandse Noordzeekotter met een Industriemotor is nu nog de UK 176. De motor heeft een vermogen van 1000 pk en stamt uit 1976. Ze viste(!) met elektrische tuigen en was als zodanig 'up-to-date' tot...…..!

 

Behalve de werven van de familie Boot leverde ook de werf Pannevis een flink aantal visserijschepen af.

De knoppen die naar deze schepen verwijzen zijn lichter van kleur.

 

Hier een afbeelding van de werf Pannevis met de nieuw gebouwde VL 39.

Pannevis werd overgenomen door De Vries Lentch.

Hier de laatste foto voor de werf werd gesloten