Bouwjaar

Naam werf

Inschrijvingsdatum

Nummer

Naam

Inhoud

Eigenaar

 

Bijzonderheden

 

1925

 

 

 

 

1928 SCH 4

 

 

1934

 

 

1940

1948

 

1956

1959

14-05-1964

1967

23-03-1967

16-09-1971

1987

 

 

1918

A. Pannevis Alphen aan den Rijn

.

SCH 70

Welvaren II

Bruto 158.23 Netto 81.18 BRT

Ned, Rederij MIj

Scheveningen

.

.

De Hoop I. Eig. Rederij en haringh. De Hoop Scheveningen. Dr. J. van Leeuwen.

 Na faillissement verkocht aan de heren G. van Leeuwen en Albert Plasman.( uit Het Schip, 1925)

Twee Gebroeders. Red. Jac. Zuurmond. Voorzien van motor

100 pk Kromhout

 

Cornelis Roeleveld. Eig, Cornelis Roeleveld Scheveningen

bijnaam: de rode logger (zie foto)

Gevorderd

verlengd en andere motor

180 pk Deutsche Werke

Eig. Jac. den Dulk Scheveningen

Geertruida

Elisabeth

motor 220/240 pk Industrie

uitgeschreven: sportvisser

 

Terug gebracht naar oorspronkelijke lengte. Wordt theaterschip Azart.

Nog veel foto's beschikbaar. Vraag info.

Het narrenschip

Varend erfgoed eindigt als theater op een strand in Ecuador

Tekst via Scheepspost, augustus 2021



Het is een wonder dat het honderdjarige schip Azart als een hedendaagse Temple of Folly op een Zuid-Amerikaans strand gaat eindigen. Het wonder is dat het na dertig jaar nog steeds vaart ondanks talloze gevaren en financiële gevaren.

Het is en wonder dat de stad Manta (Ecuador) 35 jaar lang een terrein van 2000㎡ in concessie geeft op het strand van het gehucht San Mateo. Het wonder is dat de energieke theatergroep “Humor y Vida” het project heeft omarmd om een ​​nieuw cultureel centrum te creëren. Met een moderne tribune en een professionele beamer wordt het een buurttheater en dorpsbioscoop. Met tien hutten wordt het de kunstenaarsresidentie die als een magneet kunstenaars uit het hele Zuid-Amerikaanse continent aan gaat trekken.

De laatste horde is om het 180 ton wegende schip over houten balken 130 meter verder het strand op te slepen. Het vissersdorp San Mateo levert de kleine schepen om de staalkabels rond het schip te trekken en de balken onder de kiel te bevestigen. De provincie leent de nodige bulldozers. Het Azart-project heeft $ 30.000 opgehaald om de enorme kabels te kopen en om de arbeid, de duikers, de katrollen en varkensvet om de balken te smeren te betalen. Er ontbreekt nog 18.000 dollar voor deze twaalf balken van tropisch hout waarover het schip wordt gesleept. De monteur wil deze kwaliteitsbalken van 8 mt op 45×45 cm omdat hij bang is dat anderen gaan splijten. Het hout kan niet opnieuw worden gebruikt omdat het voor het grootste deel onder het schip blijft.

Het schip
De Azart is een logger die in 1916 als zeilschip van de werf afrolde en tot 1971 dienst deed als vissersschip voor het vangen van haring. Het schip was de laatste vleetlogger die deel uitmaakte van de Nederlandse vissersvloot. In 1929 werd de eerste motor in het schip ingebouwd met een vermogen van 100 pk, tevens werd een kleine brug gebouwd. In 1940 werd het schip door de Duitsers in beslag genomen en functioneerde het als patrouilleboot. De oude motor werd vervangen door een nieuwere van 180 pk en op het dek werden kanonnen aangebracht. Na de oorlog werd het schip verlengd en in 1967 werd de huidige motor van 220 pk ingebouwd.

Het theatergezelschap
Het schip werd in 1987 aangekocht door de culturele stichting Azart, onder leiding van August Dirks, die het vanaf 1989 gebruikt als basis voor de activiteiten van een klein kunstenaarsgezelschap. In 1992 kreeg de Azart de bijnaam Ship of Fools en begon het met een reeks tochten langs Europese havens. Het gezelschap van de Azart trad met haar rondreizende muziektheater op in vele landen. Tussen 1989 en 2008 werden er in 19 landen en meer dan 120 steden meer dan achthonderd voorstellingen gegeven. August Dirks vervult daarbij de rol van kapitein, acteur, regisseur en organisator. Hun laatste reis ging via het Panama kanaal naar Ecuador.